Kunsten å bli sett

**Kurset er utsatt på ubestemt tid**

Kurs om kunst i sosiale medier (SoMe) og hvordan fange journalistenes interesse

Dato: Lørdag 8. januar
Tid: kl 12:00 – 16:00
Sted: Gymsalen på Lademoen kunstnerverksteder, fysisk oppmøte
For hvem: Kunstnere og små visningssteder
Påmelding: Send e-post til kurs@lkv.no innen 22. desember for å melde deg på.
Antall deltakere: Maks 30
Kursholder: Unni Irmelin Kvam

Er du kunstner eller arrangerer visninger av kunst? Da er du også kommunikatør! Påstanden kan føles drøy for mange, men faktum er at kunst trenger formidling for å nå et ønsket publikum.

Vi drømmer om at kunst skal skape banebrytende overskrifter i mediene og at Instagramkontoen skal bugne over med dedikerte følgere. Kan man tenke på tre ting på en gang: Kunst, sosiale medier (SoMe) og presse?

Dette kurset handler om hvordan du som kunstner eller visningssted enkelt og effektivt kan bygge og bruke en SoME-profil for å vise kunst og markedsføre det du brenner for.  Vi ser på hva som skal til for å gjøre pressen interessert i din kunst.

Uten å kommunisere din kunst, er det ingen som aner hva som skjer i ditt atelier eller galleri. Hva kan du gjøre med det?

Dette lærer man:

  • Mekanismer for effektiv kommunikasjon og markedsføring i sosiale mediekanaler, med hovedvekt på Instagram og Facebook.
  • Dialog: SoMe-kanalenes iboende vesen og kraft.
  • Hvordan bruke og bygge en god SoMe-profil. 
  • Hvordan kan man jobbe for å få medieoppmerksomhet om kunsten.

Kursholder:
Kommunikatør, historiker, forfatter og podkaster Unni Irmelin Kvam har i en årrekke jobbet med kommunikasjon for ulike kulturinstitusjoner som KODE, Universitetet i Oslo, Naturhistorisk museum og Vigelandmuseet i Oslo. I 2021 ble Vigelandmuseets Instagramkonto utpekt som «One to Watch» av New York Times. Hun deler sine beste triks for å skape en SoMe-profil, hvordan gå i dialog med følgere og skape en tone som gjør at man fortsatt får oppmerksomhet om det som er viktigst i verden: Kunsten. 

Gjest:
Øyvind Rongevær Kvarme er utdanna kunsthistorikar og pedagog. Jobbar i dag med formidling og kommunikasjon ved Trondheim kunstmuseum, samt leie ulike prosjekt og kuratere utstillingar. Tidlegare har han jobba freelance som skribent og kritikar, og vore engasjert i Heimdal Kunstforening. Kvarme sit i styret til Norske Kunstforeninger og er medlem av Norsk Kuratorforening. På kurset vil Øyvind presentere Trondheim Kunstmuseums bruk av sosiale medier, fortelle om hvordan de jobber mot spesifikke publikumsgrupper og samarbeid med utstillende kunstnere.

Kurset er et samarbeid mellom VISP og Lademoen Kunstnerverksteder og er støttet av Trondheim kommune.